سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سپاسگزاری دانشمند بر دانشش، به کار بستن و بذل آن به اهلش است . [امام علی علیه السلام]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/3/17 ::  3:24 عصر

به نام خدا

آیه 8 سوره شوری

وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن یُدْخِلُ مَن یَشَاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُم مِّن وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ (8)

 

واگر خدا می خواست

قرار می داد همه امتها را واحد

ولی هر که را خواهد به رحمت خود داخل می کند

وبرای ظالمین هیچ ولی و یاری دهنده ایی نیست

اگر خدا می خواست : به بیان دیگر امر خدا بر این موضوع قرار نگرفته که همه مردم یک امت واحد باشند .

منظور از امت گوناگون می تواند متفاوت باشد با نظری به انسانها می بینیم انسانها دارای تفاوتهای بسیاری هستند ، تفاوت ظاهری مثل تفاوت در رنگ ، پوست ، گویش ... و تفاوت معنایی مثل دین ، عقیده ، ...این تفاوتها وجود داشته وخواهد داشت که باعث تنوع است .اگر گوناگونی ظاهری هم مد نظر باشد بسیار منطقی است زیرا یکنواختی ظاهری سبب کسالت وخستگی می شود ولی تنوع موجود زندگی را زیباتر ودوست داشتنی تر کرده است ، این تفاوتها زیبا است وخداوند نیز دوستدار زیبایی است .

 

اما با دقت در ادامه آیه که خداوند می فرمایند ... ولی هر که را بخواهد به رحمت خود داخل می کند ..........

به نظر می رسد منظور تفاوتهای ظاهری نیست بلکه تفاوت بین قومهایی است که در رحمت خدا وارد شدند واقوام ظالمی که هیچ یاری کننده ایی ندارند .خداوند می فرماید اگر خدا می خواست همه را یکپارچه می کرداین یکپارگی در خوب بودن ، خوب زیستن ، وفرمانپذیر بودن است ، اگر خدا می خواست همه انسانها خدای یکتا را می پرستیدند وهمه در انتها به بهشت می رفتند در این صورت اختیار (شاهکار خلقت )وجود نداشت ، اما خداوند با قرار دادن اختیار در انسان آنها را به دو گروه بزرگ تقسیم کرده است ، آنهایی که در رحمت خدا وارد می شوند وآنهایی که ظالم هستند ونصرتی از جانب خداوند به آنها نخواهد رسید .

مرادر از این مهم که قرآن فرموده هر کس را بخواهذ به رحمت خود وارد می کند تکمیل تعریف زیبای اختیار است ، اختیار انسان در طول اختیار خداوند قرار دارد یعنی خداوند با اختیار انسان را مختار خلق کرده تا با این صفت زیبا روش زندگی خویش را برگزیند وهر کس به صلاح عمل کرد در رحمت خدا وارد می شود وهر کس با اختیار ظلمت را برگزید از رحمت خدا دور می شود وکسی که از رحمت صاحب اصلی دور شد هیچ یاری دهنده ایی نخواهد داشت .

ظلم = چیزی را غیر محل خود نهادن و هم چنین کاری را به دست شخص غیر امین سپردن و از راه منحرف شدن و شب تاریک و زمین را از جای نا مناسب حفر کردن و کسی که از گرگ چوپانی خواستن

ولی = نزدیکی و قرابت با خدا و بارانی که پس از باران ببارد و دوستدار هم چنین دوست یاری رسان، مدد کار ، همسایه ، هم پیمان ، متحد ، پیرو ، و آنکه عهده دار کار دیگری باشد ، فرمانبردار

با توجه به ایه

اول اینکه فرقه فرقه بودن مردم رحمتی است از جانب خدا

و دوم اینکه فقط باید به رحمت خدا امید داشت و از هیچکسی طلب نکرد تا بتوان داخل رحمت خدا شد

: شرط ورود به رحمت خداوندی: طلب از خود خداست ولاغیر وقتی وارد در رحمت خدا شدی چون این رحمت بی منتهاست و نمی شود برایش حد و حصری قائل شد همه لطف خدا شامل حال انسان میشه و اگر غیر این راه: طریق دیگری پیش بگیری نوعی ظلم کردی با توجه به معنای ظلم آنجا که می گوید کارها را به دست غیر امین سپردن یک چنین شخصی ظالم است و کمک کننده ای ندارد و مطلب دیگر هر که را خدا ولی او باشد: یعنی قرابت و نزدیکی با خدا داشته باشد او همه کارهایش انجام میشود و وارد رحمت خدا نیز میشود و این رحمت در معنای باران پس از باران است و وقتی او یار انسان باشد یعنی انسان دارای دوست یار و یاری رسان هم پیمان و متحد خدا میشود و خدا عهده دار کار انسان می گردد

و چه موجودی مهربان تر از خدا می توان پیدا کرد: که خدا ولی انسان باشد


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد